انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

توسعه آموزش دندانپزشکی متناسب با نیازهای کشور انجام شده است

 توسعه آموزش دندانپزشکی متناسب با نیازهای کشور انجام شده است




دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: طی ۴ سال گذشته ضمن توجه به کیفیت آموزش دندانپزشکی برای جلوگیری از توسعه بی‌رویه دانشکده‌های دندانپزشکی و توسعه این دانشکده‌ها با توجه به نیازهای کشور برنامه ریزی کرده‌ایم.






دکتر سعید عسگری از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهم‌ترین سند گسترش جغرافیایی آموزش عالی سلامت یاد کرد و افزود: در ابتدای دهه ۹۰ و پیش از دولت یازدهم با استناد به یک کار تحقیقاتی که با نام آمایش از آن یاد می‌شد مجوز ایجاد تعداد کثیری دانشکده دندانپزشکی و پزشکی صادر شد و در چنین فضایی در برخی موارد حتی بدون وجود مصوبه شورای گسترش، برخی از دانشگاه‌های غیر دولتی نسبت به پذیرش دانشجوی دندانپزشکی اقدام نمودند که در دولت یازدهم از اقدام غیر قانونی آنها جلوگیری شد.

دکتر سعید عسگری با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی فقط ۵ دانشکده دندانپزشکی در کشور وجود داشت که با توجه به نیاز کشور تا سال ۱۳۸۴ با برنامه‌ریزی‌های مناسب ۱۳ دانشکده دندانپزشکی به آنها افزوده شد و گفت: مجموعاً ۱۸ دانشکده دندانپزشکی تا پیش از دولت نهم در کشور وجود داشت و پس از آن تا سال ۹۲ با یک روند شتاب‌زده نسبت به ایجاد ۴۸ دانشکده دندانپزشکی جدید اقدام شد که متأسفانه در بسیاری از موارد زیرساخت‌های حداقلی را هم نداشتند و این تعداد صدور مجوز با امکانات موجود در کشور انطباق نداشت. بنابر این در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید مجموعاً ۶۶ دانشکده دندانپزشکی با و یا حتی بدون وجود مجوزهای قانونی. مصوب و یا راه‌اندازی شده بودند که این موضوع یک بحران جدی را در آموزش عالی سلامت در حوزه دندانپزشکی ایجاد نمود و موقعیتی ایجاد شد که در برخی از استانهای کشور مثل تهران تا ۸ دانشکده‌ دندانپزشکی وجود داشت و کشور ما در قیاس با ایالات متحده آمریکا (با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری) تعداد دانشکده دندانپزشکی بیشتری را داشت.

وی افزود در دولت یازدهم، وقت و انرژی زایدالوصفی از مسئولین ذیربط گرفته شده تا به نحوی این رشد نامتوازن و شتابزده کنترل و متعادل گردد و خوشبختانه با مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها در خصوص عدم ایجاد تشکیلات موازی در پردیس‌های خودگردان و الحاق آنها به پردیس‌های مادر، تعدیل مناسبی در این خصوص صورت پذیرفته است.

منبع: دندانه

۰۶ خرداد ۱۳۹۶
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg