انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

افزایش سرعت درمان ارتودنسی با دستگاه های نوسان ساز

 افزایش سرعت درمان ارتودنسی با دستگاه های نوسان ساز






یکی از خصوصیات درمان های ارتودنسی که باعث می شود اقبال علاقمندان به ارتودنسی تحت تاثیر منفی قرار گیرد، طول درمان (۱) ارتودنسی است. اگرچه استفاده از برخی تکنیک ها و سیستم ها (۲) یا رعایت برخی اصول در طی درمان (۳) می تواند اثر به سزایی در کاهش درمان داشته باشد ولی هنوز مراجعین و ارتودنتیست ها به فکر استفاده از روش های کمتر تهاجمی و کم تهاجمی برای به حداقل رساند طول درمان ارتودنسی هستند.








از روش های کم تهاجمی افزایش طول درمان می توان به ایجاد تخلخل در استخوان ها با استفاده از مته های مخصوص اشاره کرد که نیازمند بی حسی می باشد و باید در مطب انجام شوند به همین جهت ممکن است باب طبع همه نباشد اما روش های نسبتا جدید تری هم هستند که به راحتی در خانه قابل انجام می باشند.

ادعا می شود که دستگاه های نوسان سازی مانند acceldent و موارد مشابه را می توان در صورت تمایل تهیه کرد و فقط با استفاده ۲۰ دقیقه در روز کمک زیادی به کاهش طول درمان نمود.

مکانیزم اثر این دستگاه ها به طور خلاصه بهبود متابولیزم و بازسازی سلول های استخوانی و کمک به پروسه برداشت-انباشت استخوان در ناحیه حرکت دندان است و به این طریق کاری که قرار است طی حرکت دندان ها انجام شود در زمان کوتاه تری انجام می شود.

مقالاتی وجود دارند که اثر مبثت این تکنیک را در استئوپروز ثابت کرده اند و در مورد مصارف ارتودنسی هم نشان داده اند این دستگاه ها می توانند بدون اینکه باعث ناراحتی بیمار شوند یا اثر مخربی بر دندان یا استخوان داشته باشند؛ می توانند سرعت حرکت دندان را افزایش دهند و طول درمان را کاهش دهند.

در واقع استفاده از نیرو های با تواتر زیاد و فشار کم سال ها هست که توسط ارتودنتیست ها برای کاهش دردبعد از ارتودنسی توصیه شده است: جویدن آدامس (بدون شکر)!

اما دستگاه هایی مانند آنچه در شکل می بینید در سالهای اخیر معرفی شده اند و امید زیادی ایجاد کرده اند. خصوصا با افزایش تقاضا برای درمان با دستگاه های ارتودنسی شفاف (نامرئی) (۴) که به خاطر ذات این درمان ها -که درمان را طولانی می کنند- ، توجه به روش های جانبی کاهش طول درمان اهمیت بیشتری یافته است.

البته مطالعات در این زمینه زیاد نیست و در همین مقالات اندک هم دیده شده که استفاده از دستگاه های مشابه اثر قابل توجه (significant ) در افزایش سرعت درمان ندارد و بنابراین خود بیمار باید بپذیرد که ممکن است در برابر هزینه ای که برای این دستگاه پرداخت می کند (حدود ۱۰۰۰ دلار یعنی نزدیک به ۴ میلیون تومان = هزینه کل یک دوره درمان ارتودنسی در بعضی مراکز و مناطق!) فایده خاصی نبرده باشد!

اما اگر آنقدر برای شما ارتودنسی مهم بوده که ترجیه داده اید با دستگاه های نامرئی به ارتودنسی اقدام کنید، بد نیست به پرداخت هزینه اضافه رضایت دهید تا نقص مهم ارتودنسی نامرئی (طول درمان بیشتر) را با کمک این دستگاه ها برطرف کنید و به نتایج مطلوب خود در زمانی تقریبا برابر با زمان درمان ارتودنسی عادی برسید!


منبع: دندانه

۰۷ اسفند ۱۳۹۵
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg