انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

وزارت بهداشت مدعی اجرای بزرگ‌ترین طرح خدمات دندانپزشکی جهان

 وزارت بهداشت مدعی اجرای بزرگ‌ترین طرح خدمات دندانپزشکی جهان




رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات برنامه طرح ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان سراسر کشور که جمعیت هفت میلیون و هفتصد هزار نفری مقطع اول تا ششم ابتدایی تحصیلی را پوشش می‌دهد، گفت: حدود دو هزار نفر نیروی دندانپزشک و بهداشتکار دهان و دندان و همچنین حدود چهار هزار نفر نیروهای واسط همکاری خواهند کرد.



دکتر حمید صمدزاده تصریح کرد: بدون اغراق می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری در جهان است که چنین برنامه وسیع، دقیق و فراگیری را درمدت زمانی معین و بر روی گروه هدفی از طیف دانش آموز انجام می‌دهد که این اقدام می‌تواند الگویی در دنیا باشد.

وی گفت: این طرح شامل سه بخش اصلی آموزش، پیشگیری و درمان است و از سال تحصیلی امسال آغاز شده است. برای اجرا در ۲۰ هزار مدرسه شهری و ۴۰ هزار مدرسه روستایی در نظر گرفته شده است. در روستا‌ها نیروهای بهداشتی آموزش دیده و در شهر‌ها از طریق مربیان بهداشت مدارس و کاردان‌های بهداشت دهان و دندان و در ‌‌نهایت در مجموع ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی سراسر کشور اجرا می‌شود.

دکتر حمید صمدزاده ادامه داد: در بحث آموزش، والدین، معلمین و دانش آموزان از آموزش در زمینه سلامت دهان و دندان بهره‌مند می‌شوند و در بحث پیشگیری نیز ایجاد شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان دانش آموز هدف مهم بعدی ما محسوب شده است که در صورت اجرایی شدن کامل و فراگیر، برآوردی از نیازهای درمانی دانش آموزان به منظور اتخاذ تصمیمات بعدی در اختیار قرار می‌دهد.

صمدزاده تصریح کرد: در بحث پیشگیری، انجام «وارنیش فلوراید تراپی» برای تمام دانش آموزان گروه هدف مهم‌ترین اقدام آتی محسوب می‌شود. این اقدام مهم که شاید بتوان گفت در سراسر جهان با این وسعت بی‌نظیر است و برای نخستین بار در دنیا در کشورمان انجام می‌شود قرار است در دو نوبت انجام شود. مرحله اول وارنیش فلوراید تراپی آبان و آذر ماه امسال و مرحله دوم در فروردین واردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، وارنیش فلوراید تراپی حدود ۲۵ تا ۴۵ درصد موجب کاهش پوسیدگی دندان می‌شود. با توجه به بررسی انجام شده در کشور، آخرین آمار شاخص پوسیدگی دندان (DMFT) کودکان تا ۱۲ ساله کشور ۲، ۰۹ است و حدود ۸۲درصد این شاخص مربوط به پوسیدگی دندان است، به عبارت دیگر هر فرد ۱۲ساله به طور میانگین دو دندان پوسیده، کشیده شده و یا ترمیم شده دارد که امید است با اجرای این برنامه ملی و هدفمند بتوانیم در مدت ۶ سال آتی این شاخص را به عدد یک کاهش دهیم که به طور قطع کاری بسیار دشوار است

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بحث درمان که محور اصلی از هدف سوم این طرح محسوب می‌شود در مدارس با استفاده از یونیت‌های دندانپزشکی ثابت و سیار و در مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور خدمات درمانی مخصوص این گروه هدف بر اساس شناسنامه الکترونیک هر دانش آموز انجام خواهد شد.

صمدزاده عنوان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به گستردگی طرح و نیاز بالغ بر ۹۰ درصد دانش آموزان به خدمات درمانی و با عنایت به امکانات، بضاعت و توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانیم عمده این نیاز‌ها را برطرف کنیم.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس بررسی‌ها حدود ۴۵ درصد پرداخت از جیب هموطنان در خصوص امور درمانی دندانپزشکی است و کاهش این هزینه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود. در این خصوص پیوسته به دنبال هماهنگی‌ها و حمایت‌های موثر‌تر سازمان‌های بیمه‌گر خواهیم بود. براین اساس تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه در قالب حمایت‌های بیمه‌ای دانش آموزان در این راستا است.

صمدزاده ادامه داد: حدود دو هزار نفر نیروی دندانپزشک و بهداشتکار دهان و دندان؛ همچنین حدود چهار هزار نفر نیروهای واسط همکاری خواهند کرد که آموزش‌های لازم را به طور کامل فراگرفته و همراه این طرح خواهند بود. همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور (حدود۵۷ دانشگاه و دانشکده‌های دندانپزشکی) طی هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش استان خود در این طرح مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: انتظارمان از خانواده‌ها این است که در خصوص پیشگیری، همکاری و حمایت بیشتری داشته باشند. اگرچه وارنیش فلورایدتراپی یکی از اقدامات مهم است ولی نظارت والدین و توجه آنان به روند رعایت بهداشت دهان و دندان دانش آموز خود می‌تواند نتایج درخشان و ماندگاری در این طرح به‌همراه داشته باشد. نتیجه این اقدام کاهش میزان پوسیدگی دندان و کاهش نیاز به درمان‌های اولیه و درمان‌های گران قیمت بعدی به منظور رفع بی‌دندانی خواهد بود.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: پیشگیری و یا رفع پوسیدگی ساده یک دندان به مراتب ارزان‌تر از درمان‌های ریشه دندان یا روکش و یا ایمپلنت است، در نتیجه این اقدامات پیشگیرانه موجب کاهش هزینه‌های هموطنان و کاهش پرداخت از جیب خواهد شد.

صمدزاده عنوان کرد: بدون اغراق می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری در جهان است که چنین برنامه وسیع، دقیق و فراگیری را درمدت زمانی معین و بر روی گروه هدفی از طیف دانش آموز انجام می‌دهد که این اقدام می‌تواند الگویی در دنیا باشد.

وی بیان داشت: کشورهای اسکاندیناوی با اجرای برنامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه در سال‌های طولانی توانستند به شاخص‌های مناسبی دست یابند به گونه‌ای که حتی شاخص مربوط به پوسیدگی، پرشدگی و کشیدن دندان در افراد ۱۲ سال برخی از این کشور‌ها نزدیک به صفر است؛ امید می‌رود با اجرای این طرح به اهداف اثربخش آن دست یابیم.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ‌ اگر بتوانیم موج پوسیدگی را متوقف کنیم بی‌شک نتایج آن در سال‌های آینده در اقتصاد خانواده قابل مشاهده خواهد بود و بازتاب آن در صرفه جویی‌های بودجه سلامت مشهود خواهد بود.


منبع: دندانه
۱۵ دی ۱۳۹۴
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg