انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

رایزنی با قوه قضاییه برای تشکیل شعبه ویژه کپی‌های غیرمجاز

رایزنی با قوه قضاییه برای تشکیل شعبه ویژه کپی‌های غیرمجاز




معاون فرهنگی وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران از رایزنی با قوه قضاییه به‌منظور تشکیل شعبه‌ای ویژه برای مقابله با کپی‌های غیرمجاز خبر داد.






سید عباس صالحی فعالیت جدید خود یعنی حضور در کتاب‌فروشی‌های شهر تهران به‌منظور آشنایی با دغدغه‌ها و مشکلات اهالی نشر و کتابفروشان را آغاز کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: این اقدام در جهت ارتباط با فضا و امکانات فرهنگی است که قطع این ارتباط موجب چالش است؛ مدیران نهادهای فرهنگی باید تلاش کنند اینگونه ارتباطات با این نهادها و مکان‌ها را بیشتر کنند. در همین راستا سایتی به نام اهل قلم را فعال کردیم که حدود 8 تا 10 هزار نفر از اهالی قلم با عضویت در آن می‌توانند انتقادات و پیشنهادات خود را ارسال کنند.

وی ادامه داد: فرصت دیگری که باید از آن بهره ببریم این است که ارتباطات حضوری را در این مکان‌ها گسترش دهیم؛ در این راستا قرار شده مدیران معاونت فرهنگی هر هفته دیدارهای مشخصی را با اهالی فرهنگ در نهادها و مکان‌های فرهنگی داشته باشند و بنده نیز قرار است شنبه‌ها ساعت 16تا 18 به کتاب‌فروشی‌ها آمده و مردم و کسانی که پیشنهادات و انتقاداتی در حوزه فرهنگ دارند، ببینم.

وی ادامه داد: اینکه کتاب‌فروشی‌ها برای این منظور انتخاب شده‌اند به این خاطر بود که کتاب فروشی‌ها پایگاه اصلی فرهنگ در 50 سال گذشته بودند و سابقه‌شان بیش از نهادهای فرهنگی که بعداً به‌وجود آمده است. ضمن اینکه دل نگرانی‌هایی درباره این صنف وجود دارد که منجر به تعطیلی برخی از آنها شده است؛ این ارتباط می‌تواند موجب ایجاد ارتباطات بیشتر مدیران و اهالی فرهنگ شود و بحث‌هایی را پدید آورد که برای معاونت فرهنگی در انجام وظایفش راهگشا باشد.

صالحی تصریح کرد: مسائلی که کتاب‌فروشی‌ها با آن دست به گریبان هستند، مسائلی جدی است و از جمله آنها همین بحث مالیات‌ها و پست رایگان کتاب بود.

وی همچنین با اشاره به ارزیابی از وضعیت نشر، گفت: وضعیت نشر سه بخش دارد؛ گاهی خوب، گاهی خاکستری و گاهی ضعیف است. در حوزه تولید ما مولدان خوبی را در چند دهه گذشته داشته‌ایم که قومیت‌ها حضور پررنگی را در این زمینه داشته‌اند و همچنین ناشران خوبی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند که باید دیده شوند. از طرف دیگر بخش‌های ضعیفی نیز داریم که از جمله آنها این است که چه در حوزه خرید یا مطالعه کتاب در سبد خانوار ما آمار بالایی ندارد. این برای کشوری که دو هزار و 500 سال سابقه تمدنی دارد ارزنده نیست.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتاب‌های بدون مجوزی که داخل یا خارج از کشور توزیع می‌شوند، گفت: وقتی به‌صورت غیرنهادینه با فرهنگ برخورد می‌کنیم، باید عوارض آن را هم بپذیریم. به مالکیت فکری و معنوی در کشور ما تا به حال توجه نشده و این حوزه و ساختار فکری آن جا نیفتاده است؛ در صورتی که مردم درباره آثار ملموس اینگونه عمل نمی‌کنند و مالکیت آنها را پذیرفته‌اند اما در زمینه مالکیت فکری و معنوی (چه کتاب‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌شوند و چه کتاب‌هایی در داخل کشور چاپ و توزیع می‌شوند)، این اتفاق نیفتاده است و ما نیاز به فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم به این نتیجه برسند که مالکیت فکری کمتر از مالکیت ملموس نیست.

صالحی همچنین از رایزنی وزارت ارشاد با قوه قضاییه در این خصوص خبر داد و گفت: در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم تا شعبه ویژه و دادگاهی برای کپی‌های غیرمجاز ایجاد شود؛ مشابه آنچه در دادگاه رسانه و مطبوعات داریم. چرا که یکی از مشکلات پیگیری حقوقی ناشران در رابطه با کپی‌های غیرمجاز، طولانی بودن مراحل پیگیری آن است. نشر غیرمجاز به معنای غارت‌کردن فکرها و سرمایه‌هاست که قوه قضاییه باید در برخورد با آن وارد عمل شود؛ چرا که اگر چنین نکند غارت‌ها ادامه می‌یابد و شرایط سخت‌تر می‌شود. البته ما در معاونت فرهنگی کمیته مستقلی را تشکیل داده‌ایم که در حوزه اختیارات وظایف خود عمل کنیم. علاوه بر آن با اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم.


منبع: تسنیم
۲۳ آذر ۱۳۹۴
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg