انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

از روی دندان باقیمانده به سن مجرم پی می‌برند!

از روی دندان باقیمانده به سن مجرم پی می‌برند!








گروهی از پژوهشگران بلژیکی موفق به طراحی شیوه‌ای برای تعیین سن تبهکاران با استفاده از نمونه خون و دندان بر جای مانده در صحنه جرم شدند.

یکی از اصلی‌ترین وظایف اکیپ‌های بررسی صحنه جرم و نیز آزمایشگاه‌های جرم شناسی، تعیین هویت تبهکاران و یا جنازه‌های بدون هویت یافت شده است. در حال حاضر می‌توان از شیوه آزمایش دی.ان.ای برای تعیین هویت این افراد استفاده کرد که البته این شیوه هنوز کاستی‌های زیادی به همراه دارد.

به هر حال به تازگی گروهی از پژوهشگران بلژیکی موفق به طراحی شیوه‌ای شدند که با استفاده از ویژگی‌های ژنتیک می‌توان سن فرد را از روی نمونه دندان و یا خون وی تعیین کرد.

بافت‌های بدن انسان در طی فرآیند افزایش سن، تغییر می‌یابند. این تغییر به خاطر دی.ان.ای روی می‌دهد. در واقع برخی از ژن‌های ما در افزایش سن غیرفعال و برخی دیگر نیز فعال می‌شوند. این فرآیند تا حدی به خاطر «متیلاسیون» روی می‌دهد. در این فرآیند گروه‌های متیل به دی.ان.ای اضافه می‌شود.

در این پژوهش، دانشمندان موفق شدند فرآیند افزایش سن بر اساس چهار نشانگر متیلاسیون دی.ان.ای شناسایی کنند. میزان متیلاسیون این چهار نشانگر به تخمین سن فرد مورد نظر کمک می‌کند. گفتنی است آزمایش میزان درستی این شیوه نشان داد که سن فرد را با استفاده از نمونه خون می‌توان با حاشیه خطای 3.75 سال تخمین زد. همچنین این حاشیه خطا برای نمونه دندان نیز 4.86 سال بود.

این شیوه شاید در آینده‌ای نه چندان دور بتواند تحولی در زمینه تشخیص هویت مجرمان به وجود آورد.

پژوهش مذکور به تازگی در ژورنال Epigenetics منتشر شده است.


منبع:  سیناپرس

۲۱ شهریور ۱۳۹۴
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg