انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

چند نکته درباره آموکسی‌‌سیلین

چند نکته درباره آموکسی‌‌سیلین




آموکسی‌سیلین یکی از داروهای پرکاربرد در درمان عفونتهای باکتریایی به ویژه عفونت راههای تنفسی است. این دارو در درمان‌های دندان‌پزشکی هم بسیار پر کاربرد است و دندان‌پزشکان پس از بسیاری از درمان‌ها آن را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.
آموکسی سیلین به سه شکل دارویی در کشور ما پیدا می‌شود: شربت، کپسول و قرص و اخیرا قرصهای جویدنی آموکسی‌سیلین هم به بازار آمده است.




با توجه به پرمصرف بودن این دارو و مصرف خودسرانه آن، می‌خواهیم به شایعترین سوالات در مورد آموکسی سیلین جواب بدهیم:

گلوی من درد می کند، آیا اگر آموکسی سیلین بخورم خوب می شوم؟
برخلاف آنچه که عموما تصور می شود، آموکسی سیلین داروی گلودرد یا حتی سرماخوردگی نیست، بسیاری از گلودردها چرکی نیستند و بسیاری از سرماخوردگی ها هم ویروسی هستند. آموکسی سیلین تنها برای عفونتهای باکتریایی مفید است و در مورد ویروسها و سایر علل گلودرد هیچ فایده ای ندارد.

آموکسی سیلین را باید چطور مصرف کنم؟
با توجه به نوع عفونت و شدت آن، طول درمان با آموکسی سیلین فرق می کند. در بیشتر عفونتها باید حدود ۷ روز (هر روز سه بار) آموکسی سیلین مصرف شود. اما در بعضی موارد ممکن است نیاز باشد که دارو تا یک ماه هم استفاده شود. مصرف ناقص دارو به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین مصرف خودسرانه آن هم در تمام کشورهای دارای حساب و کتاب دنیا ممنوع است.

من به پنی سیلین حساسیت دارم، آیا می توانم به جای آن آموکسی سیلین بخورم؟
پنی سیلین و آموکسی سیلین از یک خانواده هستند. بنابراین اگر شما به پنی سیلین حساست داشته باشید به احتمال زیاد به آموکسی سیلین هم حساسیت خواهید داشت و بهتر است آن را مصرف نکنید.

دو روز است که آموکسی سیلین می خورم اما خوب نشده ام، چه دارویی به جای آن استفاده کنم؟
همانطور که گفتیم، مصرف آموکسی سیلین برای خود مدتی دارد و ممکن است به این زودی علائم شما کاملا از بین نروند. بهتر است داروی خود را تا آخر دوره کامل مصرف کنید و در صورت عدم بهبود علائم به پزشک خود مراجعه کنید.

علائم حساسیت به آموکسی سیلین چیست؟
اگر شما بعد از مصرف آموکسی سیلین (یا هر داروی دیگر) علائمی مانند خارش، تنگی نفس، خس خس صدا،تب یا تورم در لب و چشم را مشاهده کردید، ممکن است به دلیل حساسیت دارویی باشد. در این حالت باید سریعا به نزدیکترین پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که این علائم باید بعد از شروع مصرف آموکسی سیلین ایجاد شده باشند. اگر علائم قبل از مصرف دارو وجود داشته، ربطی به مصرف دارو ندارد.

چه کسانی نباید آموکسی سیلین مصرف کنند؟
کسانی که به پنی سیلین یا آمپی سیلین یا خود آموکسی سیلین حساسیت دارند نباید این دارو را مصرف کنند. مصرف دارو در موارد زیر هم بهتر است با احتیاط و زیر نظر پزشک صورت بگیرد: افراد مبتلا به آسم و تب یونجه؛ کسانی که به هر نوع دارو یا ماده غذایی حساسیت داشته اند؛ بیماران مبتلا به ایدز و لوسمی؛ بیماران با سابقه تشنج؛ بیماران دارای نارسایی کلیوی؛ بیماران مبتلا به فنیل کتونوری؛مبتلایان به مونو نوکلئوز عفونی

عوارض مصرف آموکسی سیلین چیست؟
شایعترین عوارض مصرف آموکسی سیلین عبارتند از علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال؛ علائم حساسیتی (به شرح گفته شده در بالا)؛ اختلال آنزیمهای کبدی؛ التهاب یا عفونت قارچی دهان و مجاری تناسلی

آموکسی سیلین را با چه داروهایی نباید مصرف کرد؟
همزمان با تزریق واکسن زنده ب ث ژ و واکسن تیفوئید نباید آموکسی سیلین استفاده کرد. همچنین در مورد مصرف همزمان آموکسی سیلین با داروهای ضد انعقاد (مثل وارفارین) باید احتیاط کرد. همچنین مصرف متوتروکسات یا کلروکین با آموکسی سیلین باید با راعایت اقدامات احتیاطی صورت پذیرد. در صورتیکه هر یک از این داروها را استفاده می کنید قبل از تجویز آموکسی سیلین به پزشک خود اطلاع دهید.


 منبع: دندانـــه

۰۵ مرداد ۱۳۹۴
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg